Vážení klienti, milí pacienti,

všichni zaměstnanci Vojenské nemocnice Olomouc (VNO) se snaží poskytovat kvalitní zdravotní péči a záleží jim na všeobecné spokojenosti pacientů nemocnice. Pacient, případně další oprávněná osoba má právo se seznamovat se zdravotnickou dokumentací vedenou o pacientovi ve VNO.

Níže Vám předkládáme stručný postup při uplatnění tohoto práva včetně případného vyžádání si výpisů či kopií ze zdravotnické dokumentace ve VNO. Postup je zpracován v souladu se zákonem č.372/2011 Sb., o zdravotních službách, v platném znění.

Nahlížení do zdravotnické dokumentace pacienta při hospitalizaci, ambulantním ošetření a vyšetření:

  1. Pacient nebo oprávněná osoba požádá primáře, případně ošetřujícího lékaře o nahlédnutí do zdravotnické dokumentace.
  2. Prokáže svoji totožnost občanským průkazem nebo jiným dokladem obsahujícím fotografii, příslušnost ke správnímu orgánu nebo instituci nebo předloží písemné pověření.
  3. Při nahlížení do dokumentace nesmí být umožněno získat informace o třetích osobách.
  4. Pacient má právo na úplnou dokumentaci, v dohodnutém čase.
  5. Jestliže jsou ve zdravotnické dokumentaci vedené o nezletilém pacientovi zaznamenány takové údaje o jeho zákonném zástupci, pěstounovi nebo jiné pečující osobě, o kterých se zdravotnický pracovník dozvěděl při poskytování zdravotních služeb a z nichž lze vyvodit podezření na zneužívání nebo týrání pacienta nebo ohrožování jeho zdravého vývoje, může poskytovatel omezit zpřístupnění zdravotnické dokumentace tomuto zákonnému zástupci, popřípadě oběma zákonným zástupcům, pěstounovi nebo jiné pečující osobě, pokud uzná, že toto omezení je v zájmu pacienta. Přístup do zdravotnické dokumentace lze omezit pouze ve vztahu k údajům, z nichž vyplývají skutečnosti uvedené ve větě první. Obdobně se postupuje, má-li zdravotnický pracovník podezření na zneužívání nebo týrání pacienta zbaveného způsobilosti k právním úkonům, nebo jiného pacienta, který není nezletilým pacientem nebo pacientem zbaveným způsobilosti k právním úkonům.
  6. VNO je povinna zajistit, aby se oprávněná osoba nedozvěděla informace o třetích osobách.
  7. Nahlížení do zdravotnické dokumentace je umožněno přímo v prostorách VNO, vždy za přítomnosti určeného zdravotnického pracovníka VNO.
  8. Termín splnění žádosti je u hospitalizovaného pacienta do druhého dne po jejím sdělení pacientem, u ambulantního pacienta nejdéle do týdne od sdělení takové žádosti.
  9. V případě, že je zdravotnická dokumentace vedena v elektronické podobě, má pacient nebo jiná osoba oprávněná k nahlížení, nahlížet dálkovým přístupem nebo na pořízení její kopie na technickém nosiči dat, který si určí, nebráni-li tomu technické možnosti oddělení.

Nahlížení pacientem do zdravotnické dokumentace uložené v archivu nemocnice

  1. Pacient podá písemnou žádost primáři příslušného oddělení VNO.
  2. Před nahlédnutím prokáže svoji totožnost občanským průkazem nebo jiným dokladem obsahujícím fotografii.
  3. Pacientovi je poskytnuta úplná dokumentace.
  4. Nahlížení do zdravotnické dokumentace je umožněno přímo v prostorách oddělení za přítomnosti určeného zdravotnického zaměstnance oddělení v dohodnutém čase.
  5. Termín splnění žádosti do 30 pracovních dnů od jejího obdržení.

Nahlížení do zdravotnické dokumentace zemřelého

  1. Žádost o nahlédnutí do dokumentace zemřelého pacienta se podává na oddělení VNO, kde daný pacient zemřel.
  2. Před nahlédnutím do dokumentace prokáže blízká osoba nebo osoba určená za života pacienta záznamem v dokumentaci svoji totožnost občanským průkazem nebo jiným dokladem s fotografií.
  3. VNO je povinna zajistit, aby se blízká osoba, nebo osoba určená ve zdravotnické dokumentaci za života pacienta, nedozvěděla informace o třetích osobách.
  4. Nahlížení do zdravotnické dokumentace je umožněno pouze v prostorách daného oddělení za přítomnosti určeného zdravotnického pracovníka oddělení.
  5. Žádosti se vyhoví nejpozději do 30 pracovních dnů od jejího doručení primáři oddělení.

Ceník úhrad zde.
Ceník úhrad obrazové dokumentace zde.

 

Postup pro vyřizování stížností

ve smyslu ust. § 93 a násl. zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, v platném znění

Osoby oprávněné podat stížnost

  • proti postupu poskytovatele při poskytování zdravotních služeb nebo proti činnostem souvisejícím se zdravotními službami může podat stížnost:
  1. pacient;
  2. zákonný zástupce pacienta nebo opatrovník pacienta;
  3. osoba blízká v případě, že pacient tak nemůže učinit s ohledem na svůj zdravotní stav nebo pokus zemřel, nebo;
  4. osoba zmocněná pacientem.

Stížnosti je možné podávat

  • v písemné podobě, na adresu Vojenská nemocnice Olomouc, Sušilovo nám. 1/5, Klášterní Hradisko, 779 00 Olomouc,

-          prostřednictvím provozovatele poštovních služeb - sekretariát ředitele

-          osobní doručení v pracovní době – sekretariát ředitele

  • ústně do protokolu, na adrese Vojenská nemocnice Olomouc, Sušilovo nám. 1/5, Klášterní Hradisko, 779 00 Olomouc,

-          v pracovní době – sekretariát ředitele

  • v elektronické podobě   podepsané uznávaným elektronickým podpisem na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. anebo prostřednictvím veřejné datové schránky, popř. za podmínky, že daná stížnost bude do 5 dnů potvrzena či doplněna písemně nebo ústně do protokolu i bez použití uznávaného elektronického podpisu

Stížnost a její náležitosti

  • stížnost, resp. podání se posuzuje podle svého skutečného obsahu a bez ohledu na to, jak je označeno
  • stížnost se podává poskytovateli, proti kterému směřuje, tím není dotčena možnost podat stížnost podle jiných právních předpisů
  • podání stížnosti nesmí být osobě, která ji podala, nebo pacientovi, jehož se týká, na újmu
  • ze stížnosti musí být patrné, kdo ji činí, komu je určena, které věci se týká, co se navrhuje a musí být podepsána osobou, která stížnost podává:

-          fyzická osoba uvede ve stížnosti jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování;

-          právnická osoba uvede ve stížnosti svůj název nebo obchodní firmu, své identifikační číslo nebo obdobný údaj a adresu sídla, popřípadě jinou adresu pro doručování;

  • nemá-li stížnost předepsané náležitosti nebo trpí-li jinými vadami, pomůže poskytovatel stěžovateli nedostatky odstranit nebo ho vyzve k jejich odstranění a poskytne mu k tomu přiměřenou lhůtu

Postup a způsob vyřízení stížnosti

  • poskytovatel je povinen:
  1. navrhnout stěžovateli ústní projednání stížnosti, pokud je to s ohledem na charakter stížnosti vhodné;
  2. vyřídit stížnost do 30 dnů ode dne jejího obdržení; tuto lhůtu může odůvodněně prodloužit o dalších 30 dnů; jde-li o stížnost, k jejímuž vyřízení je nepříslušný, je povinen ji do 5 dnů ode dne jejího obdržení prokazatelně postoupit věcně příslušnému subjektu; o prodloužení lhůty a postoupení stížnosti je povinen informovat stěžovatele;
  3. vést evidenci o podání stížnosti a o způsobu jejich vyřízení;
  4. umožnit stěžovateli nahlížet do konkrétního stížnostního spisu a pořizovat z něj kopie;
  5. jde-li o šetření stížnosti příslušným správním orgánem, poskytnout mu na jeho vyžádání včasnou a nutnou součinnost; to platí i pro poskytovatele, který poskytl související zdravotní služby.

Nesouhlas s vyřízením stížnosti

  • pokud osoba, která podala poskytovateli stížnost, s jejím vyřízením nesouhlasí, může podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb; zároveň uvede důvody nesouhlasu s vyřízením stížnosti poskytovatelem.